پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۴۲۸۵
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۷
قانون مدیریت بحران کشور، لایحه‌اش شهریور 87 در مجلس تصویب شد، پنج سال آزمایشی و یک سال هم تمدیدی به اجرا درآمد، اما هنوز به صورت قانون جامع و کامل در کشور اجرا نمی‌شود. این درحالیست که بیش از 90 درصد از پهنه سرزمین ما با خطر زلزله روبه‌روست، نقاط شمالی، غربی و حتی جنوبی ایران هم از هجوم سیل در امان نیست.

شعار سال: قانون مدیریت بحران کشور، لایحه‌اش شهریور 87 در مجلس تصویب شد، پنج سال آزمایشی و یک سال هم تمدیدی به اجرا درآمد، اما هنوز به صورت قانون جامع و کامل در کشور اجرا نمی‌شود. این درحالیست که بیش از 90 درصد از پهنه سرزمین ما با خطر زلزله روبه‌روست، نقاط شمالی، غربی و حتی جنوبی ایران هم از هجوم سیل در امان نیست. بررسی ها نشان می‌دهد 33 نوع از 43 مخاطره طبیعی در کشور ما رخ می‌دهد، این یعنی ایران جزو 10 کشور در معرض مخاطرات طبیعی جهان است. موضوعی که عباس استادتقی‌زاده، متخصص تاب‌آوری شهری در حوادث و بلایا هم به آن اشاره می‌کند وعلت تأخیر اجرای قانون مدیریت بحران را در اولویت قرار نداشتن این موضوع برای مسئولان می‌داند و می‌گوید: «هنوز در کشور به این نتیجه نرسیده‌ایم که نبود قانونی به این مهمی در مواقع اضطراری تا چه اندازه می‌تواند مشکل‌زا باشد.»

با این حال این پرسش را از برخی نمایندگان مجلس پرسیدیم که سرانجام چه زمانی قانون مدیریت بحران کشور تنظیم و اجرایی می‌شود؟ حسین نیاز آذری دبیر اول کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره اجرای قانون مدیریت بحران به خبرنگار «ایران» می‌گوید: ما از دولت خواستیم تا یک لایحه جامع مدیریت بحران را برای کشور تهیه و تنظیم کند تا هر چه سریعتر بتوان پاسخگوی مشکلاتی که رخ می‌دهد باشیم. وی تأکید می‌کند: هنوز دولت لایحه جدیدی برای ما نفرستاده است و ما منتظر جمع‌بندی قانون مدیریت بحران هم هستیم تا نقاط ضعف و قدرت این قانون را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم.

حسین نیازآذری ادامه می‌دهد: در کمیسیون عمران مجلس این موضوع را مطرح کردیم و ما به این نتیجه رسیدیم که وزارت کشور مسئول مستقیم مدیریت بحران در کشور باشد. هم اکنون وزارت کشور امکانات لازم و اختیارات کافی را برای مقابله با بحران ندارد و اگر این مدیریت در این وزارتخانه نهادینه شود ما می‌دانیم که در مواقع ضروری چه کسی پاسخگوی ما خواهد بود.

سید ابوالفضل موسوی عضو کمیسیون عمران مجلس نیز به مشکلات قانون مدیریت بحران اشاره می‌کند و می‌گوید: این لایحه نواقص بسیار دارد از جمله مهمترین نواقص این لایحه این است که نمی‌توانیم در هنگام وقوع حادثه دستگاه خاطی را معرفی کنیم. مثلاً همین حادثه پلاسکو که اتفاق افتاد سرانجام مشخص نشد که مقصر اصلی این حادثه کدام دستگاه بود چرا که در قانون مدیریت بحران فعلی موازی کاری بین دستگاه‌ها بسیار است.

وی می‌افزاید: در بحران‌ها نه فرماندهی و نه مدیریت واحد داریم، این قانون هم پاسخگوی این نیاز نیست و درآن هیچگونه پیش‌بینی نشده است. هم اکنون حادثه تلخی در کرمانشاه رخ داده است و ساختمان‌های مسکن مهر بیشترین خسارت را به مردم وارد کرده است و حالا موضوع مقاوم‌سازی مسکن مهر هم مطرح شده است. در همین قانون مدیریت بحران از چند سازمانی نام برده که مسئولیت اصلی در این پروژه دارند و ما نمی‌دانیم که با کدام و در چه سطحی برخورد کنیم برای همین باید قانون را شفاف‌تر بنویسیم تا با یک سازمان روبه‌رو شویم.

به گفته موسوی، دولت یک ماه وقت دارد تا لایحه نظامات اجرایی ساخت و ساز را به مجلس ارائه دهد تا ما بتوانیم روی ساختمان‌ها نظارت کامل تری داشته باشیم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه ایران، تاریخ انتشار 1 آذر 96، کد مطلب: 240111، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین